
W dniu 29 czerwca 2019 r. Walne Zgromadzenie SM „Na Skraju” uchwałą WZ nr 4/2019 zatwierdziło roczne sprawozdanie Zarządu z działalności Spółdzielni za 2018 rok, w którym miało znaleźć się między innymi rozliczenie środków funduszu remontowego.
W sprawozdaniu tym na ostatniej tzn. 11-tej stronie mowa jest o dwóch załącznikach, w których takiego rozliczenia można szukać. Okazało się jednak, że Spółdzielnia załączników tych nie posiada.

Załączniki do sprawozdania nie zostały opublikowane wśród materiałów dostępnych na stronie www Spółdzielni przed Walnym Zgromadzeniem, na którym doszło do zatwierdzenia tego sprawozdania. Obowiązkowe zgłoszenie sprawozdania do Krajowego Rejestru Sądowego (nr naszej SM 0000005774 w „Przeglądarce dokumentów finansowych”), które jest wymagane przepisem art. 69 ust. 1 ustawy o rachunkowości, odbyło się również bez dołączonych załączników.
Rozliczenie środków funduszu remontowego, zgodnie z §10 Regulaminu Funduszu Remontowego, powinno być częścią rocznego sprawozdania Zarządu z działalności Spółdzielni. Brak załączników, w których miało znaleźć się rozliczenie FR, utrudnia członkom Spółdzielni weryfikację prawidłowości rozliczenia środków finansowych przeznaczonych na remonty budynków.
Jest to szczególnie istotne zważywszy na fakt, iż większość budynków Spółdzielni uzyskała w 2018 roku ujemne salda FR – więcej w artykule pt. „Rozliczenie za 2018 rok nadwyręża salda FR większości budynków”.
Podczas spotkania w dniu 26 lipca 2021 r., w którym uczestniczyli między innymi Prezes SM Małgorzata Zawodnik, Główny Księgowy oraz zainteresowani członkowie rad domowych Osiedla nr 2, pracownicy Spółdzielni wyjaśnili, iż w dokumentacji, będącej aktualnie w posiadaniu Spółdzielni, nie udało się odnaleźć brakujących załączników.
Na obecną chwilę trudno jest też określić przyczynę takiego stanu rzeczy, gdyż od czasu sporządzenia sprawozdania i jego zatwierdzenia, dochodziło do licznych zmian w składzie osobowym Zarządu SM.
Jakie ma to znaczenie w bieżącym funkcjonowaniu SM?
Temat brakujących załączników powrócił niedawno przy okazji planowania wydatków remontowych na 2022 rok.
Rozliczenie środków FR, które miało znajdować się w brakujących załącznikach do sprawozdania za 2018 rok, ma wpływ na aktualny stan sald FR poszczególnych budynków w 2022 roku, a więc na ilość dostępnych środków finansowych, które mogą być przeznaczone na bieżące remonty w tychże budynkach.
Na wniosek jednej z rad domowych Osiedla nr 2, Zarząd SM pismem z dnia 7 lutego 2022 r. odniósł się do tej kwestii wyrażając stanowisko, iż „brak omyłkowo wskazanych załączników nr 1 i 2” w sprawozdaniu Zarządu za 2018 rok nie daje podstaw do ponownego wyliczenia sald FR na dzień 01.01.2022 r. Tak więc rozliczenie FR za 2018 rok, które nie zostało udostępnione członkom Spółdzielni przed jego zatwierdzeniem, ma na chwilę obecną charakter obowiązujący.
Z takiej odpowiedzi da się też przypuszczać, iż obecny Zarząd mógł uznać, iż informacja o istnieniu załączników nr 1 i 2 zawierających rozliczenie środków funduszu remontowego mogła znaleźć się w sprawozdaniu za 2018 rok „omyłkowo”. Przynajmniej dla części mieszkańców takie wytłumaczenie zaistniałej sytuacji wydaje się mało przekonywujące, gdyż pogląd ten trudno byłoby pogodzić z przywołanym wcześniej przepisem §10 Regulaminu Funduszu Remontowego, z którego jednoznacznie wynika, że rozliczenie wpływów i wydatków funduszu remontowego „jest częścią rocznego sprawozdania Zarządu z działalności Spółdzielni”. W związku z tym informacja o istnieniu rozliczenia FR w sprawozdaniu za 2018 rok nie mogła znaleźć się tam „omyłkowo”. Ponadto w sprawozdaniach rocznych z innych lat nie brakuje rozliczeń środków FR.
Co dalej z rozliczeniem FR za 2018 rok?
W przyszłości temat ten zapewne może jeszcze pojawić się ponownie przy okazji rozpatrywania przez Walne Zgromadzenie sprawozdań Zarządu za kolejne lata 2019, 2020 i 2021, gdyż sprawozdania z tych lat jeszcze nie były rozpatrywane przez WZ z powodu trwającego stanu epidemii covid-19, a salda FR na koniec okresu rozliczeniowego w roku 2018 są jednocześnie saldami początkowymi dla okresu rozliczeniowego w 2019 roku, co też przekłada się na rozliczenia FR w kolejnych latach.
Z powyższego wynika, że salda funduszu remontowego w rozbiciu na poszczególne budynki z niczego nie wynikają i nie powinny być wiążące dla właścicieli nieruchomości. Różnice między podobnymi powierzchniowo budynkami sięgają kilkuset tysięcy zł, dla której to różnicy Spółdzielnia nie jest w stanie przedłożyć żadnego uzasadnienia. Patrząc na fachowość i „sukcesy” Spółdzielni w konfliktach prawnych można się spodziewać, że twierdzenia o „charakterze obowiązującym” rozliczenia jest jedynie pobożnym życzeniem Spółdzielni.
Zgadzam się, że powinniśmy żądać wyjaśnień i przedstawienia w jaki sposób zostały wyliczone salda początkowe FR w 2018 roku. Rzecz w tym, że to my decydujemy co jest wiążące w Spółdzielni. Tak więc jak sami zatwierdzimy rozliczenia za lata 2019, 2020 i kolejne, bez uzyskania wcześniejszego rozliczenia za 2018 rok, to będziemy mieli takie rozliczenia jakie sobie zatwierdzimy.