Rada Osiedla nr 2 ma trudności

Przybywa powodów, dla których aktywne uczestnictwo w obradach RO2 cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem członków tego organu Spółdzielni. Powodów takiego stanu rzeczy było dotychczas już i tak sporo, a teraz doszły kolejne.

Jak było dotychczas?

Wspólne decyzje i rozstrzygnięcia podczas obrad RO2 nie zawsze zapadały w głosowaniach większością głosów. Uczestnicy zebrań uskarżali się na trudności w uzyskiwaniu protokołów z obrad – nie mówiąc już o braku możliwości wpływania na ich treść. Przez bardzo długi czas sam fakt protokołowania zebrań znany był jedynie nielicznym członkom tego organu, a zapytania emailowe w tej sprawie pozostawiane były bez odpowiedzi. Wątpliwości budził też praktykowany podczas posiedzeń RO2 zwyczaj zbierania podpisów od uczestników zebrań, które następnie załączane były do protokołów – z którymi właśnie nie każdy z sygnatariuszy miał okazję się później zapoznać. Nie wiadomo było też do końca jaką korespondencję prowadzi Rada Osiedla nr 2.

Liczne kontrowersje wzbudzały powiązania niektórych członków RO2 z przedsiębiorstwami, które prowadzą działalność gospodarczą i uzyskują dochód z podpisanych ze Spółdzielnią umów cywilnoprawnych. Część członków RO2 uważa, że tego typu sytuacje mogą rodzić obawy o występowanie konfliktu interesów i należałoby w jakiś sposób uregulować zasady obowiązujące w Spółdzielni w tym zakresie. Mówi się o poprawie transparentności, a może nawet konieczności wprowadzenia pewnych ograniczeń w łączeniu funkcji społecznych z prowadzeniem działalności gospodarczej, która mogłaby kolidować z interesami mieszkańców.

W zakresie poprawy funkcjonowania RO2, dotychczasowe próby wprowadzenia do porządku obrad tematów związanych ze sprawami organizacyjnymi, nie spotykały się z przychylnością części składu RO2 – tematy takie były usuwane z porządku obrad albo odkładane na dalszy plan – tak, że po kilku godzinach obrad mało komu chciało się zaczynać ich omawianie.

Od jakiegoś czasu w Radzie Osiedla nr 2 mówiło się o konieczności przeprowadzenia reformy. We wrześniu 2020 roku podjęta została inicjatywa odwołania ze sprawowanej funkcji Sekretarza RO2 – mieszkańcy budynku Strzeleckiego 4 wystąpili z odpowiednim wnioskiem do Zarządu o zwołanie zebrania wyborczego do Rady Domowej w swoim budynku z zamiarem dokonania zmian. Miały one polegać m. in. na odwołaniu ich przedstawiciela w Radzie Osiedla nr 2, który w tamtym czasie pełnił właśnie funkcję Sekretarza RO2.

Zarząd Spółdzielni z niewyjaśnionych na razie przyczyn rekordowo długo rozpatrywał ten wniosek. Dopiero po ponad 11 miesiącach udało się w dniu 3 września 2021 r. doprowadzić do wyborów – zgodnie z przewidywaniami odwołany został Sekretarz RO2.

Jakie problemy doszły?

Zarząd Spółdzielni pismem z dnia 13 września 2021 r. poinformował mieszkańców budynku Strzeleckiego 4, że kwestionuje ważność przeprowadzonych wyborów. Jako powód podany został brak w protokole z zebrania wyborczego podpisów wszystkich uczestników. Nie zgadzają się z takim stanowiskiem mieszkańcy budynku argumentując, że we wcześniej organizowanych zebraniach wyborczych tego typu (w różnych budynkach Spółdzielni) nie było praktykowane zbieranie podpisów od wszystkich uczestników. Konieczność taka nie wynika też z żadnych obowiązujących w Spółdzielni przepisów i uregulowań, a sam Zarząd nie przekazał organizatorom żadnych wytycznych w tym zakresie.

Z takim zdaniem mieszkańców zgodzili się członkowie Rady Osiedla nr 2, którzy byli obecni podczas zebrania wyborczego w charakterze obserwatorów. Oprócz członków RO2, wśród obserwatorów znalazł się także członek Rady Nadzorczej, członkowie Rad Domowych oraz mieszkańcy – nikt nie wnosił żadnych uwag co do przebiegu zebrania wyborczego, a sam wynik wyborów jest bezsporny. Zarząd Spółdzielni jako jedyny zainteresowany organ Spółdzielni nie wydelegował żadnego z pracowników w charakterze obserwatora, a następnie poddał w wątpliwość ważność przeprowadzonych wyborów.

Podważanie przez Zarząd skuteczności odwołania Sekretarza RO2 dokłada kolejnych problemów do już i tak skomplikowanej sytuacji tego organu, gdyż takie stanowisko Zarządu jest równoznaczne z zakwestionowaniem aktualnego składu osobowego Rady Osiedla nr 2. Odwołany z funkcji Sekretarza RO2 były członek tego organu ogłosił nawet już po swoim odwołaniu „posiedzenie”. Frekwencja na tym spotkaniu prawdopodobnie nie była jednak zbyt wysoka. Możliwe, że od jakiegoś czasu w obradach RO2 występują trudności z osiągnięciem minimalnego progu 50% obecnych, co uniemożliwia podejmowanie rozstrzygnięć – zgodnie z §6 ust. 1 Regulaminu Rad Osiedli.

W dniu 23 września 2021 r. do niektórych członków Rady Osiedla nr 2 rozesłane zostały emailowo pogróżki, z których wynika, że w przypadku gdy nie będą wystarczająco czynni w posiedzeniach RO2, to powiadomieni o tym zostaną mieszkańcy ich budynków. Jak na razie nie zapowiada się jednak, żeby miało to przynieść jakąś poprawę. Część członków RO2 od dawna uważa, że jedynym rozwiązaniem jest gruntowna reforma.

3 thoughts on “Rada Osiedla nr 2 ma trudności”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *